TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

05. Contactgegevens

 
Het College Vos
Claudius Civilislaan 41
3132 JA Vlaardingen


T. 010 850 35 40   E. info@hetcollegevos.nl

Alle personeelsleden van Het College Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie

dhr J. van den Nouweland
nouweland@hetcollegevos.nl

Afdelingsleiding 

mw N. van Kooij - van Wamelen | onderbouw
wamelen@hetcollegevos.nl

mw. B. Veldkamp-Hartemink | Bovenbouw
veldkamp@hetcollegevos.nl

dhr. P. Wijntjes | Bovenbouw
wijntjes@hetcollegevos.nl

Leerlingcoördinatoren

mw. W. Vintges vintges@hetcollegevos.nl
mw. S. Taman taman@hetcollegevos.nl

Ondersteuningscoördinatoren

mw. G. van Gijn vangijn@hetcollegevos.nl
mw. S. Bispham bisphem@hetcollegevos.nl

Loopbaanoriëntatiebegeleider

dhr. D. Wijers wijers@hetcollegevos.nl
dhr. A. Odijk odijk@hetcollegevos.nl

 

Docenten

mw. Afallah
mw. Bijlsma
mw. Boere
mw. Bolhuis
mw. Corijn
mw. Degeling
dhr. Dogterom
dhr. Emekli
mw. Ergin
dhr. Finies
dhr. Gözek
mw. Hendriks
mw. Hindori
dhr. Huijser
mw. Huijsman-Plomp
mw. Kaba
dhr. van Klaveren
mw. Krull
mw. Lazet
dhr. van der Leije
mw. van der Linden
mw. van der Linden
dhr. Lyahyaoui
dhr. Ocak
dhr. Odijk
dhr. Odijk
dhr. Rauhé
dhr. Schouten
mw. Shafik
mw. Taman
mw. Tas
mw. Verkiel
dhr. Visser
dhr. Visser
dhr. Visser
dhr. van Waas
dhr. Wijers
dhr. Wijers
mw. van 't Wout
mw. Yilmaz
dhr. el Yousfi
dhr. Zonneveld

 

afallah@hetcollegevos.nl
bijlsma@hetcollegevos.nl
boere@hetcollegevos.nl
bolhuis@hetcollegevos.nl
corijn@hetcollegevos.nl
degeling@hetcollegevos.nl
dogterom@hetcollegevos.nl
emekli@hetcollegevos.nl
ergin@hetcollegevos.nl
finies@hetcollegevos.nl
gozek@hetcollegevos.nl
hendriks@hetcollegevos.nl
hindori@hetcollegevos.nl
huijser@hetcollegevos.nl
huijsmanplomp@hetcollegevos.nl
kaba@hetcollegevos.nl
vanklaveren@hetcollegevos.nl
krull@hetcollegevos.nl
lazet@hetcollegevos.nl
vanderleije@hetcollegevos.nl
cvanderlinden@hetcollegevos.nl
vanderlinden@hetcollegevos.nl
lyahyaoui@hetcollegevos.nl
ocak@hetcollegevos.nl
aodijk@hetcollegevos.nl
odijk@hetcollegevos.nl
rauhe@hetcollegevos.nl
schouten@hetcollegevos.nl
shafik@hetcollegevos.nl
taman@hetcollegevos.nl
tas@hetcollegevos.nl
verkiel@hetcollegevos.nl
fvisser@hetcollegevos.nl
visser@hetcollegevos.nl
t.visser@hetcollegevos.nl
vanwaas@hetcollegevos.nl
bwijers@hetcollegevos.nl
wijers@hetcollegevos.nl
vtwout@hetcollegevos.nl
yilmaz@hetcollegevos.nl
elyousfi@hetcollegevos.nl
gzonneveld@hetcollegevos.nl

 

 

05. De aanmelding

Leerlingen uit de regio Maassluis/Rozenburg/Schiedam en Vlaardingen kunnen het gehele jaar aangemeld worden bij De Internationale Vos. Leerlingen uit een andere regio kunnen een verzoek doen tot plaatsing.

De aanmelding vindt plaats via basisscholen (neveninstroom scholen de Globe Vlaardingen, De Wereldschool Schiedam en De Diamant Maassluis) of via Steunpunt Onderwijs te Schiedam. Ouders kunnen zich ook rechtstreeks melden bij de administratie op de vestiging Bachplein.

Steunpunt Onderwijs Schiedam
Stoomloggerweg 4c
3133 KT Vlaardingen
010- 470 51 62

Na aanmelding bij school of doorverwijzing vanuit het Steunpunt Onderwijs volgt er een kennismakingsgesprek op De Internationale Vos. Hierin worden de belangrijkste gegevens uitgewisseld en genoteerd. Tijdens het gesprek wordt zoveel mogelijk onderzocht wat de mogelijkheden van een leerling zijn en welke achtergrond een rol speelt. Als de leerling van een andere school komt, dan wordt bij die school de informatie opgevraagd.

Deze informatie wordt bij de kennismaking beoordeeld. Als alle informatie van de leerling binnen is wordt door de medewerkers van De Internationale Vos/ISK bepaald of een leerling wordt aangenomen. Bij aanname wordt de leerling eerst geplaatst in de Analyse groep.

05. Het streefbeeld

De Mavo Vos is een betekenisvolle kleinschalige locatie met 5bijna vierhonderd leerlingen. Het is er gezellig, maar ook degelijk en strikt met inhoudelijk modern onderwijs. Er heerst een veilige sfeer, iedere docent kent alle kinderen en ook bij de conciërges kunnen de leerlingen altijd terecht. 

De coach/mentor onderhoudt een warme band met de klas en heeft, indien noodzakelijk, intensief contact met de ouders en de leerling. 

Leerlingen krijgen de kans hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen en worden gewaardeerd als persoon. De leerlingen worden voorbereid op beroepsonderwijs, maar ook doorstroom naar de havo behoort tot de mogelijkheden. Het onderwijs vindt niet alleen in de klaslokalen plaats, maar ook op locatie: bij bedrijven, instellingen of op het mbo. 

Een groot deel van de eindtermen wordt bereikt in projecten met een vakoverstijgende samenhang en/of door het clusteren van vakken in leergebieden. 

In het Techmakers programma worden maatschappelijke en natuurwetenschappelijke vragen (volgens de zeven werelden van de technologie) aan de orde gesteld. 

Tijdens de Techmakers-lessen wordt vanuit diverse beroepscontexten gewerkt. Elk maatschappelijk probleem kan tenslotte vanuit verschillende invalshoeken aangepakt worden. 

Techmakers biedt individuele vrijheid in de keuze van onderwerpen en tijdsindeling door de leerling en doet een beroep op verschillende leerstijlen van de leerlingen. 

De opdrachten tijdens Techmakers-lessen vereisen dat de leerlingen zich kennis en vaardigheden verwerven. 

Ter ondersteuning van Techmakers worden lessen, cursussen en trainingen gegeven. 

Er is veel aandacht voor het proces (leren, samenwerken etc.), maar ook voor het te leveren product. 

De school neemt actief deel in netwerken waarin lessen met digitale componenten worden ontwikkeld. Deze lessen worden toegepast binnen de vakken. 

05. Laptopregeling

Op De Vos bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op één van de scholen van De Vlaardingse Openbare Scholengroep moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 17,95 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 
 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

05. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte of door een andere geldige reden niet naar school kan, moeten de ouders-verzorgers dit dezelfde dag melden vóór 08.30 uur. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) tevoren bekend is, moet dit ook vooraf worden gemeld.  

05. Procedure bij te laat komen/verzuim

Ziekte:

  • afmelden tussen 08.15 en 09.00 uur telefoon: 010-8503540
  • doorgeven via de ouderapp
  • na het weekend opnieuw ziekmelden
  • 70 uur ziek: oproep jeugdverpleegkundige (als school dit noodzakelijk vindt)


Te laat:

  • Bij 2x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 4x te laat volgt een gesprek met de mentor en een sanctie van 1 uur
  • Bij 6x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 8x te laat volgt een gesprek met de mentor, een sanctie van 1 uur en worden ouders (per mail) op de hoogte gesteld door de mentor
  • Bij 10x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 12x te laat volgt een sanctie van 1 uur, een gesprek met de verzuim/leerlingcoördinator en een waarschuwingsbrief vanuit school
  • Bij 14x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 16x te laat volgt een DUO melding bij leerrecht en een gesprek op het Stadhuis


Ongeoorloofd verzuim

  • Bij 2x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 4x ongeoorloofd verzuim volgt een gesprek met de mentor en een sanctie van 1 uur
  • Bij 6x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 8x ongeoorloofd verzuim volgt een gesprek met de mentor, een sanctie van 1 uur en worden ouders op de hoogte gesteld door de mentor
  • Bij 10x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 12x ongeoorloofd verzuim volgt een sanctie van 1 uur, een gesprek met de  verzuim/leerlingcoördinator en een waarschuwingsbrief vanuit school naar de ouders
  • Bij 14x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 16x ongeoorloofd verzuim in 4 weken, volgt een DUO melding (leerrecht), waarschuwingsbrief, gesprek op het Stadhuis

De terugkommaatregel wordt gemeld in de agenda van magister!

 

Leerplichtambtenaar

Wij hebben geregeld contact met leerrecht, zij komen ook op school om (groepjes) leerlingen te spreken m.b.t. verzuim.

Mentor

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de ouders en de leerlingen. Wanneer een leerling regelmatig te laat of afwezig is, neemt de mentor contact op met de ouders om dit te bepreken.

05. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

05. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

05. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

05. Waar werken wij aan met onze leerlingen?

Basiskennis, vaardigheden en wereldburgerschap 
‘Groei naar de toekomst en vind je plek in de wereld’ 

Welzijn, gezondheid en relaties 
‘Voel je goed, gezien en gehoord. 

Talent, mindset en groei 
‘Ontdek je talent en volg jouw pad.’ 

 

Deze pijlers maken we waar met een sterk en deskundig team van Het Lyceum Vos-collega's. 

Basiskennis, vaardigheden en wereldburgerschap 

Een stevige basis van kennis 
We geven leerlingen de kennis en vaardigheden mee die ze nodig hebben om goed voorbereid te zijn op hun verdere studie en toekomstige loopbaan. Taal, rekenen, wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid vormen samen hun stevige basis voor later. 

Een stevige basis van vaardigheden 
We leren leerlingen om goed en begrijpend te lezen, informatie te analyseren en probleemoplossend te denken. We ontdekken samen de belangrijkste digitale tools en leren ze om verantwoord online te handelen en nieuwe technologieën effectief in te zetten. 

Wereldburgerschap 
Als toekomstige wereldburger leren we leerlingen hoe ze met een open blik kunnen kijken naar andere culturen, meningen en ideeën. Ze ontwikkelen vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en leren kritisch na te denken over nationale en wereldwijde vraagstukken. Door zich bewust te worden van hun rol in de samenleving en de wereld om hen heen, leren ze hoe ze hier straks een positieve bijdrage aan kunnen leveren. 


Welzijn, gezondheid en relaties 

Welzijn 
We vinden het belangrijk dat leerlingen goed in hun vel zitten en zich gezien voelen op school. Bij ons kun ze rekenen op een veilige en positieve omgeving waar iedereen elkaar ziet, respecteert en waardeert. We helpen leerlingen om zelfvertrouwen te ontwikkelen, trots te zijn op zichzelf en om te kijken naar de ander. 

Gezondheid 
We helpen leerlingen om goed voor zichzelf te zorgen, met emoties om te gaan, veerkracht op te bouwen en een gezonde balans te vinden tussen school, vrienden en ontspanning. 

Relaties 
We leren leerlingen hoe ze op een positieve manier waardevolle vriendschappen en samenwerkingen kunnen opbouwen en elkaars kwaliteiten kunnen ontdekken en benutten. 

Talent, mindset en groei 

Talent 
We geloven dat iedereen unieke talenten heeft. We helpen leerlingen die te ontdekken en verder te ontwikkelen. 

Mindset 
Door een groeimindset aan te moedigen, leren we leerlingen dat ze fouten mogen maken, vaardigheden kunnen verbeteren en met doorzettingsvermogen grote doelen kunnen bereiken en boven zichzelf uit kunnen stijgen. 

Groei 
Eigenaarschap betekent dat we leerlinge stap voor stap leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces en leerdoelen. 

We geven de ruimte en begeleiding om eigen keuzes te maken, zodat ze met zelfvertrouwen kunnen werken aan hun persoonlijke doelen en steeds zelfstandiger worden 

 

 

06. Belangrijke instanties

De Leerplichtambtenaar 
Leerrecht.nl
T. 010 - 248 4040
info@leerrecht.nl
 

De Inspectie van het Onderwijs 
www.onderwijsinspectie.nl
T. 0800 - 8051 

De Schoolarts 
Van Hogendorplaan 501 
3135 BP Vlaardingen 
T 010 - 248 80 63 

06. Contactgegevens

 
Het Lyceum Vos
Koninginnelaan 771
3136 EZ Vlaardingen


T. 010 850 35 20   E. info@hetlyceumvos.nl

Alle personeelsleden van Het Lyceum Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie 

Rector
mw. H. de Koning
koning@hetlyceumvos.nl

 

Afdelingsleiding 

mw. A. Mols | Onderbouw 
mols@hetlyceumvos.nl

dhr. drs. C.A. ter Haar | Bovenbouw havo
terhaar@hetlyceumvos.nl
 

mw. N. van der Goes M.Ed | Bovenbouw vwo
vandergoes@hetlyceumvos.nl

Decanen 

Dhr. A. Samaniri | decaan havo/vwo
samaniri@hetlyceumvos.nl
 

dhr. J. de Vega Diaz | decaan vwo
devega.diaz@hetlyceumvos.nl

 

Coördinatoren Zorg, counselors & dyslexie coaches

mw. C. de Jong jong@hetlyceumvos.nl
mw. M.A. Snoeij snoeij@hetlyceumvos.nl
mw. M. Vogel vogel@hetlyceumvos.nl
mw. S. Luijten luijten@hetlyceumvos.nl
mw. S. van Houweling houweling@hetlyceumvos.nl

Leerlingcoördinatoren

mw. M.D. Barzilay barzilay@hetlyceumvos.nl
dhr. T. Scheffer scheffer@hetlyceumvos.nl
dhr. E. Rijst vanrijst@hetlyceumvos.nl
 

Docenten

dhr. Abdel Salam

mw. Baan

mw. Barzilay

mw. Bounou-Akbar

dhr. Bouwman

mw. Breeuwsma

mw. de Jong

dhr. de Romph

dhr. de Vega Diaz

mw. de Vlieger

mw. Dulfer

dhr. van Stralen

dhr. Tempel

mw. Hahn

dhr. Hobijn

dhr. Hoff

mw. Hoogesteger

mw. Houweling

mw. Janssen

dhr. Knoop

mw. Kooij

mw. Koopmans

mw. Koster

mw. Lakhssim

mw. Lindsey

mw. Luijten

dhr. Mahmoud

mw. Monga

mw. Snoeij

mw. Plugge

dhr. Rudi

dhr. Samaniri

mw. Atmopawiro

dhr. Scheffer

dhr. Snellens

mw. Stout-Jansen

mw. Stroombergen

mw. Terveer

mw. van Kan

dhr. van Rijst

mw. Vogel

dhr. Zonneveld

abdelsalam@hetlyceumvos.nl
Baan@hetlyceumvos.nl
barzilay@hetlyceumvos.nl
Bounou-Akbar@hetlyceumvos.nl
bouwman@hetlyceumvos.nl
Breeuwsma@hetlyceumvos.nl
ddejong@hetlyceumvos.nl
deromph@hetlyceumvos.nl
devega.diaz@hetlyceumvos.nl
devlieger@hetlyceumvos.nl
Dulfer@hetlyceumvos.nl
DvanStralen@hetlyceumvos.nl
Gtempel@hetlyceumvos.nl
hahn@hetlyceumvos.nl
Hobijn@hetlyceumvos.nl
hoff@hetlyceumvos.nl
hoogesteger@hetlyceumvos.nl
houweling@hetlyceumvos.nl
janssen@hetlyceumvos.nl
knoop@hetlyceumvos.nl
kooij@hetlyceumvos.nl
Koopmans@hetlyceumvos.nl
Koster@hetlyceumvos.nl
Lakhssim@hetlyceumvos.nl
lindsey@hetlyceumvos.nl
luijten@hetlyceumvos.nl
mahmoud@hetlyceumvos.nl
monga@hetlyceumvos.nl
mostert@hetlyceumvos.nl
plugge@hetlyceumvos.nl
rudi@hetlyceumvos.nl
samaniri@hetlyceumvos.nl
satmopawiro@hetlyceumvos.nl
Scheffer@hetlyceumvos.nl
snellens@hetlyceumvos.nl
Stout-Jansen@hetlyceumvos.nl
Stroombergen@hetlyceumvos.nl
terveer@hetlyceumvos.nl
vanKan@hetlyceumvos.nl
vanrijst@hetlyceumvos.nl
vogel@hetlyceumvos.nl
zonneveld@hetlyceumvos.nl

 

Administratief personeel

mw. A. Vermeulen - van den Akker

mw. G.J. Redan 
AVermeulen@hetlyceumvos.nl
redan@hetlyceumvos.nl

 

Onderwijs Ondersteunend Personeel

 

dhr. Dammann
mw. Creemers
dhr. Bronder
mw. Redert
dhr. Philip
mw. Dijkers-Straathof

 

 

dammann@hetlyceumvos.nl
creemers@hetlyceumvos.nl
bronder@hetlyceumvos.nl
redert@hetlyceumvos.nl
philip@hetlyceumvos.nl
dijkers-straathof@hetlyceumvos.nl

 

 

 

06. De doorstroming

Binnen De Internationale Vos doorloopt iedere leerling een route die gebaseerd is op mogelijkheid, ambitie en tempo. Leerlingen die als beginners aangemeld worden, zullen gemiddeld twee jaar lessen volgen aan De Internationale Vos. Een belangrijk uitgangspunt voor doorverwijzing naar een reguliere onderwijsgroep is het taalniveau. Dit niveau wordt op verschillende manieren vastgesteld:

1. In de analysefase wordt de leerroute van de leerling bepaald aan de hand van de verlengde intake-toets van ICE/ LOWAN. Deze geeft een belangrijke indicatie van het niveau van de leerling en zijn leerbehoefte.

2. Naar aanleiding van toetsen en opdrachten binnen het groepsverband en individueel. Door gemaakte toetsen en opdrachten kan het taalniveau van een leerling nauwkeurig worden vastgesteld. Voor de plaatsing naar een volgende groep is het nodig dat een leerling het vereiste niveau beheerst. Ook wordt per periode bekeken in hoeverre de leerling de vooraf gestelde doelen heeft bereikt en wordt er gekeken naar de leerhouding, de zelfstandigheid en de aanwezigheid.

3. Om het niveau voor bijvoorbeeld Nederlands en Rekenen vast te stellen, maken wij naast de Cito-toetsen gebruik van de landelijk erkende ICE toetsen (goedgekeurd door de Onderwijsinspectie). Deze toetsen zijn er op de volgende niveaus:A1, A2, B1 en B2. De meeste leerlingen kunnen tijdens hun verblijf A2 niveau halen. Dit is voldoende voor doorstroom naar VMBO of indien 16 jaar of ouder naar MBO. Leerlingen die B1 of B2 niveau halen kunnen doorstromen naar HAVO, VWO of indien 16 jaar of ouder naar het MBO. Een leerling maakt een ICE-toets als hij, naar het oordeel van de didactische coach, voldoende kennis en vaardigheden heeft om de toets succesvol af te leggen.  (Zeer) moeilijk lerende kinderen en/of kinderen met een leerachterstand die niet in staat zijn binnen 2 jaar A2 te halen kunnen doorstoom naar het Praktijkonderwijs.

De uitzonderingen

Er zijn leerlingen die niet in staat zijn het traject in 2 jaar af te ronden, bijvoorbeeld als ze bijna of geen onderwijs hebben genoten of door persoonlijke omstandigheden. Voor deze leerlingen  wordt in overleg met ouders/verzorgers of voogd en leerling naar een passende oplossing gezocht.

06. De Sportklas

In de Sportklas volgen de leerlingen naast de twee reguliere lessen Lichamelijke Opvoeding (L.O.) twee uur Sportoriëntatie. In het Sportoriëntatieprogramma maken de leerlingen kennis met voor hen vaak nieuwe takken van sport, zoals muurklimmen, snowboarden, kanoën en skaten.  

De leerlingen kunnen zich aanmelden tijdens de inschrijving. Wij verwachten van deze leerlingen voldoende motivatie, samenwerking en enthousiasme voor het sporten in het algemeen. De Sportklas is niet bedoeld voor topsporters, maar voor leerlingen die plezier beleven aan sport en bereid zijn zich hiervoor flink in te zetten. Van de leerlingen mag verwacht worden dat hij/zij actief meewerken aan de organisatie van buitenschoolse (sport)activiteiten en sportdagen.

Aan deelname aan de Sportklas zijn extra kosten verbonden. Deze vindt u in het hoofdstuk Financiën.

06. Laptopregeling

Op De Vos bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op één van de scholen van De Vlaardingse Openbare Scholengroep moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

Pagina 8 van 13Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste