TitelDatumPopulariteitActiefReacties

De Mavo Vos

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training.

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure en de pakketkeuze.

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen. 

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.


Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Laptopregeling

Op onze school bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.   

Alle leerlingen die zijn aangemeld op onze school moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device).  

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.   

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  ZIj-instromers (die niet van een OSVS-school instromen) die bij hetzelfde bedrijf een laptop hebben afgenomen, kunnen de laptop laten overzetten naar de instellingen van De Mavo Vos. De voorwaarden blijven gelijk aan het op de andere school afgesloten contract. 

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internetverbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden.  

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.   

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode. 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Onderwijsvisie

Bij De Mavo Vos is onderwijs meer dan kennisoverdracht. We combineren leerstof met persoonlijke begeleiding, differentiatie, coaching en ouderbetrokkenheid om elk talent te ondersteunen. Onze lessen bevorderen groei in kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. We stimuleren zelfstandigheid, motivatie en eigenaarschap. We kiezen voor maatwerk en een sterke samenwerking tussen leerlingen, docenten en ouders. Zo creëren we een veilige, creatieve leeromgeving waar iedereen zich welkom voelt. Duidelijke communicatie, structuur en onderlinge betrokkenheid zorgen voor een stabiele en prettige school voor zowel leerlingen als medewerkers. 

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Mavo Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuwsitems te vinden op de website en onze social-media kanalen. 

04. Uitgangspunten

Uitgangspunten voor het vormgeven van ons onderwijs zijn, zoals opgenomen in de visie (zie hoofdstuk 1):  

  • Het bieden van ruimte voor talent, creativiteit en initiatief van leerlingen en werknemers; 
  • Binnen een veilige omgeving toewerken naar een diploma.,  
  • Gebruik maken van ICT en eigen laptop; 
  • We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van leraren, maar ook leraren van leerlingen.

04. Vertrouwenspersonen

Op De Mavo Vos zijn er voor leerlingen en ouders twee vertrouwenspersonen. Hun gegevens staan vermeld in hoofdstuk 7.  

Bij de vertrouwenspersoon kunnen leerlingen en ouders ook terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen:  

Leerlingen met leerproblemen kunnen via de keuzewerktijduren in leerjaar 1 en 2 extra hulp krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht; In de leerjaren 3 en 4 worden waar mogelijk vakuren gegeven ter extra ondersteuning.  

De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals de eerder genoemde faalangstreductietrainingen; 

Het is mogelijk om leerlingen te testen. Hierbij kan worden gedacht aan capaciteitenonderzoek, beroepskeuzetesten en specifieke testen (zoals een vooronderzoek dyslexie en screening op faalangst). De testen kunnen intern of extern worden uitgevoerd. Externe testen kunnen o.a. worden afgenomen via het Steunpunt Onderwijs. 

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie  
Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten.
We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn: 

  • Toetsen in lettertype Arial (of Verdana), puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15).  
  • 20% tijdverlenging bij toetsen. 
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt. 
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning. 
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen. 
  • Mondelinge afname van toetsen. 
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan. 
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling 

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan.  
 
Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie  
Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn:  

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht). 
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan. 
  • De leerling laten werken met de formulekaart. 
  • De leerling krijgt extra tijd. 
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg. 
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken. 
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hier aan vast. 

05. Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG)

Aan de school is een jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Vlaardingen verbonden. De jeugdverpleegkundige organiseert iedere maand een inloopspreekuur. Daarnaast ziet hij/zij uw kind een aantal keer in klas 2 en in het jaar van het eindexamen op school. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het afnemen van een (digitale) vragenlijst in de klas.  

Klas 2 
In het tweede schooljaar heeft uw kind met de jeugdverpleegkundige een gesprek op school. Samen praten zij over hoe het met uw kind gaat. Tijdens dit gesprek kan uw kind vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ontwikkeling. Voordat het gesprek plaatsvindt komt de jeugdverpleegkundige in de klas langs om twee vragenlijsten in te laten vullen. De antwoorden worden in het gesprek gebruikt. Ook vraagt hij/zij aan de mentor hoe het met uw kind gaat. De gesprekken en vragenlijsten worden altijd vertrouwelijk behandeld. 

Jaar van het eindexamen  
In het jaar dat uw kind (mavo en vmbo) examen doet vult het  een digitale gezondheidsvragenlijst in.  De vragenlijst bestaat uit vragen over de gezondheid en leefstijl. Na het invullen krijgen ze een persoonlijk gezondheidsprofiel te zien met de resultaten van de vragenlijst en handige tips. Aan de hand van de resultaten of als zij het zelf willen, nodigt de jeugdverpleegkundige hen uit voor een gesprek. De gesprekken en digitale gezondheidsvragenlijst worden altijd vertrouwelijk behandeld.  
  

Zorgteam  
De jeugdverpleegkundige neemt sporadisch deel aan de overleggen van het Zorgteam op school. Daar wordt de ontwikkeling besproken van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan zijn dat uw kind extra wordt uitgenodigd. Het is ook mogelijk dat uw kind zelf een gesprek bij de jeugdverpleegkundige aanvraagt en/of langs gaat tijdens het inloopspreekuur.  

Alles onder één dak!  
Het CJG bij u in de buurt is dé plek waar ouders/verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van -9 maanden tot 19 jaar) ook advies en ondersteuning.  

Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en pedagogen , om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien van uw kind mogelijk te maken.  

Contact  
Het CJG Vlaardingen is elke werkdag tussen 8.30 uur -1 7.00 uur te bereiken op de Burgemeester van Lierplein 5, 3134 ZB te Vlaardingen.  
T. 010-4608190.  

05. Contactgegevens

De Mavo Vos
Korhoenlaan 4
3136 ST  Vlaardingen


T. 010 850 35 70   E. info@demavovos.nl

Alle personeelsleden van De Mavo Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie 

mevrouw H.M. de Vlaam
devlaam@demavovos.nl

Afdelingsleiding 

mw. K. de Jong | Onderbouw 
dejong@demavovos.nl  
mw. B.A.P. van der Hout | Bovenbouw 
vanderhout@demavovos.nl  

LOB-coördinator 

dhr. V. van der Horst
vanderhorst@demavovos.nl

Ondersteuningscoördinator 

mw. R. Moek
moek@demavovos.nl

Counselors en vertrouwenspersoon

dhr. J. Verkade 
verkade@demavovos.nl
mw. L. Horn 
horn@demavovos.nl  
 

Docenten

Fatih Anul
Lisanne Horn
Samira El Haddouchi
Taner Ulusoy
Irene Baas
Tugba Anul
Sabah Yekhlef
Roselinde Kerkhof
Daphne Roos
Ralph Groen
Jaco Tettelaar
Naomi Jansen
Joeri Verkade
Diederik van Dalen
Vincent van der Horst
Marco Vroombout
Melissa de Wit
Rolien Moek
Maarten van der Drift
Tim de Bruin
Nasra Bakas Abdulrahman
Bianca van der Hout
Sylvia Blom
Kirsten de Jong
Lot Ribbens
Burak Coban
Julius Goossens
Vasuki Vallipuranathan
Gianni Garcia
Maudy Stroombergen
Olga Markovic

f.anul@demavovos.nl
horn@demavovos.nl
elhaddouchi@demavovos.nl
ulusoy@demavovos.nl
baas@demavovos.nl
anul@demavovos.nl
yekhlef@demavovos.nl
kerkhof@demavovos.nl
roos@demavovos.nl
groen@demavovos.nl
tettelaar@demavovos.nl
jansen@demavovos.nl
verkade@demavovos.nl
vandalen@demavovos.nl
vanderhorst@demavovos.nl
vroombout@demavovos.nl
dewit@demavovos.nl
moek@demavovos.nl
vanderdrift@demavovos.nl
debruin@demavovos.nl
bakas-abdoelrahman@demavovos.nl
vanderhout@demavovos.nl
s.blom@demavovos.nl
dejong@demavovos.nl
ribbens@demavovos.nl
coban@demavovos.nl
goossens@demavovos.nl
vvalli@demavovos.nl
garcia@demavovos.nl
stroombergen@hetlyceumvos.nl
markovic@demavovos.nl

 

Administratief personeel en OOP

Gerard Uiterschout
Bianca van der Velden
Sylvia de Ligt
Carien van der Burgt

uiterschout@demavovos.nl 
velden@demavovos.nl 
deligt@demavovos.nl 
vanderburgt@demavovos.nl

 

 

05. Het streefbeeld

De Mavo Vos is een betekenisvolle kleinschalige locatie met 5bijna vierhonderd leerlingen. Het is er gezellig, maar ook degelijk en strikt met inhoudelijk modern onderwijs. Er heerst een veilige sfeer, iedere docent kent alle kinderen en ook bij de conciërges kunnen de leerlingen altijd terecht. 

De coach/mentor onderhoudt een warme band met de klas en heeft, indien noodzakelijk, intensief contact met de ouders en de leerling. 

Leerlingen krijgen de kans hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen en worden gewaardeerd als persoon. De leerlingen worden voorbereid op beroepsonderwijs, maar ook doorstroom naar de havo behoort tot de mogelijkheden. Het onderwijs vindt niet alleen in de klaslokalen plaats, maar ook op locatie: bij bedrijven, instellingen of op het mbo. 

Een groot deel van de eindtermen wordt bereikt in projecten met een vakoverstijgende samenhang en/of door het clusteren van vakken in leergebieden. 

In het Techmakers programma worden maatschappelijke en natuurwetenschappelijke vragen (volgens de zeven werelden van de technologie) aan de orde gesteld. 

Tijdens de Techmakers-lessen wordt vanuit diverse beroepscontexten gewerkt. Elk maatschappelijk probleem kan tenslotte vanuit verschillende invalshoeken aangepakt worden. 

Techmakers biedt individuele vrijheid in de keuze van onderwerpen en tijdsindeling door de leerling en doet een beroep op verschillende leerstijlen van de leerlingen. 

De opdrachten tijdens Techmakers-lessen vereisen dat de leerlingen zich kennis en vaardigheden verwerven. 

Ter ondersteuning van Techmakers worden lessen, cursussen en trainingen gegeven. 

Er is veel aandacht voor het proces (leren, samenwerken etc.), maar ook voor het te leveren product. 

De school neemt actief deel in netwerken waarin lessen met digitale componenten worden ontwikkeld. Deze lessen worden toegepast binnen de vakken. 

05. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte of door een andere geldige reden niet naar school kan, moeten de ouders-verzorgers dit dezelfde dag melden vóór 08.30 uur. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) tevoren bekend is, moet dit ook vooraf worden gemeld.  

06. Belangrijke instanties

De Leerplichtambtenaar 
Leerrecht.nl
T. 010 - 248 4040
info@leerrecht.nl
 

De Inspectie van het Onderwijs 
www.onderwijsinspectie.nl
T. 0800 - 8051 

De Schoolarts 
Van Hogendorplaan 501 
3135 BP Vlaardingen 
T 010 - 248 80 63 

Pagina 2 van 3Eerste   Vorige   1  [2]  3  Volgende   Laatste