Werkwijze
Alle leerlingen in klas 1, 2 en 3 volgen onderwijs binnen de route gepersonaliseerd leren, slim groeien. In deze leerjaren worden vakken gegeven zoals Engels, wiskunde, burgerschap, aardrijkskunde, biologie, Frans en lichamelijke opvoeding. Leerlingen hebben op het rooster een aantal vaste uren die we instructie-uren noemen en een aantal keuze-uren, de inschrijfuren. Op deze momenten kiezen leerlingen voor vakken waarvan ze extra uitleg wensen, waarin ze vooruit willen werken of op een hoger niveau verder willen gaan. In de inschrijfuren kunnen leerlingen ook kiezen voor koken en stilte uren. Aanwezigheid in alle uren is verplicht.
Leerlingen werken in leerjaar 1, 2 en 3 op hun ambitieniveau. In het eerste leerjaar heeft de basisschool aangegeven wat de startambitie van de leerling is. Samen met de coach wordt per vak gekeken of de startambitie het meest passende niveau voor dit vak is.
Leerlingen worden geplaatst in een klas waarbinnen de leerdoelen op meerdere niveaus worden aangeboden. Alle leerlingen kunnen in principe voor Twee Talig Onderwijs (TTO) kiezen. Voor alle leerlingen bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor de Sportklas, Cultuurklas of de 3D klas. In de cultuurklas kunnen de kinderen per periode kiezen uit de Kunstklas, de Mediaklas, de Theaterklas of de Kookklas. Daarnaast kunnen kinderen zich opgeven voor (de door leerlingen opgezette) schaakclub.
Wij vinden het belangrijk dat een leerling zoveel mogelijk eigenaar is van zijn of haar leerproces. Ze kunnen hun onderwijs mede vormgeven door het persoonlijke rooster, door het leren plannen van leer- en maakwerk vanuit een weektaak en door flexibiliteit bij het maken van toetsen.
Op onze school mogen de leerlingen voor de vakken waar zij goed in zijn werken op een hoger niveau. We vinden het belangrijk dat leerlingen zo hun talenten kunnen ontwikkelen en uitdagingen durven aangaan. Ook is het mogelijk voor een vak te versnellen, zodat je eerder eindexamen doet. Leerlingen die op deze wijze hun talenten ontwikkelen, worden begeleid door een talentbegeleider.
Leerlingen kunnen deelnemen in de leerlingenraad om samen onder begeleiding van een medewerker mee te denken over belangrijke schoolzaken en schoolactiviteiten.
Toetsen
Veel toetsen hebben op onze school een diagnostisch karakter (formatieve toetsen). Ze zijn bedoeld om van je fouten te leren. Reflectie op een toets en daarna het nog een keer proberen vinden we erg belangrijk. Leerlingen mogen deze diagnostische toetsen dan ook nogmaals maken, zodat ze kunnen checken of ze de leervaardigheden nu beter onder de knie hebben.
Drie keer per jaar hebben de leerlingen een langere toetsperiode waarin we kijken op welk niveau de leerling een vak beheerst (summatieve toetsen). Dit is een afsluiting van een periode met diagnostische toetsen. Leerlingen tonen in deze toets aan dat ze de leerdoelen per vak van de afgelopen periode beheersen.
Introductieperiode
In leerjaar 1, 2 en 3 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel. Naast een kennismaking met nieuwe vakken bieden we tijdens deze week sportieve en culturele activiteiten aan.
Excursies en reizen
Voor de leerjaren 1-2- en 3 worden enkele educatieve excursies georganiseerd. Voor leerjaar 1 wordt er in de loop van het schooljaar een brugklaskamp georganiseerd. Voor leerjaar 3 krijgen de leerlingen de mogelijkheid om mee te gaan op reis naar Parijs.
De sportklas organiseert voor de leerlingen van de sportklas (leerjaar 1-2) een ski-reis naar Zwitserland.
De TTO-afdeling organiseert voor de leerjaren 1-2 en 3 een reis naar Engeland.