TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

02. Leerjaar 1, 2 en 3 (onderbouw)

Werkwijze 
Alle leerlingen in klas 1, 2 en 3 volgen onderwijs binnen de route gepersonaliseerd leren, slim groeien. In deze leerjaren worden vakken gegeven zoals Engels, wiskunde, burgerschap, aardrijkskunde, biologie, Frans en lichamelijke opvoeding. Leerlingen hebben op het rooster een aantal vaste uren die we instructie-uren noemen en een aantal keuze-uren, de inschrijfuren. Op deze momenten kiezen leerlingen voor vakken waarvan ze extra uitleg wensen, waarin ze vooruit willen werken of op een hoger niveau verder willen gaan. In de inschrijfuren kunnen leerlingen ook kiezen voor koken en stilte uren. Aanwezigheid in alle uren is verplicht. 

Leerlingen werken in leerjaar 1, 2 en 3 op hun ambitieniveau. In het eerste leerjaar heeft de basisschool aangegeven wat de startambitie van de leerling is. Samen met de coach wordt per vak gekeken of de startambitie het meest passende niveau voor dit vak is. 

Leerlingen worden geplaatst in een klas waarbinnen de leerdoelen op meerdere niveaus worden aangeboden. Alle leerlingen kunnen in principe voor Twee Talig Onderwijs (TTO) kiezen. Voor alle leerlingen bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor de Sportklas, Cultuurklas of de 3D klas. In de cultuurklas kunnen de kinderen per periode kiezen uit de Kunstklas, de Mediaklas, de Theaterklas of de Kookklas. Daarnaast kunnen kinderen zich opgeven voor (de door leerlingen opgezette) schaakclub. 

Wij vinden het belangrijk dat een leerling zoveel mogelijk eigenaar is van zijn of haar leerproces. Ze kunnen hun onderwijs mede vormgeven door het persoonlijke rooster, door het leren plannen van leer- en maakwerk vanuit een weektaak en door flexibiliteit bij het maken van toetsen. 

Op onze school mogen de leerlingen voor de vakken waar zij goed in zijn werken op een hoger niveau. We vinden het belangrijk dat leerlingen zo hun talenten kunnen ontwikkelen en uitdagingen durven aangaan. Ook is het mogelijk voor een vak te versnellen, zodat je eerder eindexamen doet. Leerlingen die op deze wijze hun talenten ontwikkelen, worden begeleid door een talentbegeleider. 

Leerlingen kunnen deelnemen in de leerlingenraad om samen onder begeleiding van een medewerker mee te denken over belangrijke schoolzaken en schoolactiviteiten. 

Toetsen 
Veel toetsen hebben op onze school een diagnostisch karakter (formatieve toetsen). Ze zijn bedoeld om van je fouten te leren. Reflectie op een toets en daarna het nog een keer proberen vinden we erg belangrijk. Leerlingen mogen deze diagnostische toetsen dan ook nogmaals maken, zodat ze kunnen checken of ze de leervaardigheden nu beter onder de knie hebben. 

Drie keer per jaar hebben de leerlingen een langere toetsperiode waarin we kijken op welk niveau de leerling een vak beheerst (summatieve toetsen). Dit is een afsluiting van een periode met diagnostische toetsen. Leerlingen tonen in deze toets aan dat ze de leerdoelen per vak van de afgelopen periode beheersen.  

Introductieperiode 
In leerjaar 1, 2 en 3 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel. Naast een kennismaking met nieuwe vakken bieden we tijdens deze week sportieve en culturele activiteiten aan. 

Excursies en reizen
Voor de leerjaren 1-2- en 3 worden enkele educatieve excursies georganiseerd. Voor leerjaar 1 wordt er in de loop van het schooljaar een brugklaskamp georganiseerd. Voor leerjaar 3 krijgen de leerlingen de mogelijkheid om mee te gaan op reis naar Parijs. 

De sportklas organiseert voor de leerlingen van de sportklas (leerjaar 1-2) een ski-reis naar Zwitserland. 

De TTO-afdeling organiseert voor de leerjaren 1-2 en 3 een reis naar Engeland.   

 

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Merkbelofte

Op onze (kleinschalige) school ken je iedereen en iedereen kent jou. We hebben een team dat echt naar je luistert en voor je klaarstaat. Hier voel je je veilig en welkom, wie je ook bent. We vinden het belangrijk dat je je op je gemak voelt en het naar je zin hebt, zodat je met plezier naar school komt. Samen werken we aan goede resultaten en helpen we je om het beste uit jezelf te halen. We houden van duidelijkheid en zorgen ervoor dat je altijd weet waar je aan toe bent. Hier groei je niet alleen in wat je leert, maar ook als persoon.

02. Onderbouw

Binnen de onderbouw werken leerlingen in een kleine en veilige setting waarbij verschillende docenten soms meerdere vakken verzorgen. Het lesaanbod is modern en gevarieerd en regelmatig maken de leerlingen gebruik van een eigen laptop. In de lessituatie gaat het niet alleen over vak inhoud en didaktiek maar ook over groepsvorming. Er wordt dan ook veel tijd besteed aan: sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, leervaardigheden, vakinhoudelijke vaardigheden, zonder de inhoud uit het oog te verliezen.

Binnen de hieronder genoemde leergebieden werken we aan pedagogische en didactische uitgangspunten:
- De leerling leert actief en in toenemende mate zelfstandig. 
- De leerling leert samen met anderen.
- De leerling leert in samenhang.
- De leerling leert in betekenisvolle contexten. 

Binnen ons onderwijs bieden we ook ruimte voor talent, creativiteit en initiatief van de leerling. Natuurlijk krijgen zij hierbij begeleiding en ondersteuning van docenten. Eigen verantwoordelijkheid krijgen betekent ook verantwoording afleggen over het schoolwerk.

In het lesaanbod zijn de vakken verdeeld over de volgende leergebieden:

- Nederlands
- moderne vreemde talen
- wiskunde
- mens & natuur
- mens & maatschappij
- kunst & cultuur
- mens & bewegen
- loopbaanoriëntatie

Kernvakken
Wie de taal beheerst heeft een voorsprong in het (beroeps)leven. Wie structuren ontdekt en kan toepassen heeft meer te bieden. Vandaar dat we de waarde van de vakken Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen onderkennen. Lichamelijke opvoeding vinden we net zo belangrijk als de andere kernvakken. Een goede balans tussen lichaam en geest zorgt voor een optimale ontwikkeling en goede leerprestaties.

In de onderbouw krijgen de leerlingen les in alle vakken.

Groepsgrootte
We streven bij BBL/KBL klassen naar een groepsgrootte van gemiddeld 18/20 leerlingen. De Groeiklassen bestaan uit maximaal 15 leerlingen.

Advies en doorstroommogelijkheden
Tijdens het 2e jaar moet in de onderbouw duidelijk worden op welk niveau de leerling examen zal gaan doen. De bevordering naar het volgende leerjaar gebeurt aan de hand van de bevorderingsnormen. Naast cijfers en Cito resultaten spelen ook werkhouding, taakaanpak en aanwezigheid een rol. Sinds schooljaar 2019 -2020 wordt er eind leerjaar drie definitief besloten op welk niveau een leerling het examen ingaat.

02. Onderwijsvisie

De Internationale Vos | ISK biedt onderwijs aan leerlingen van 12 tot 18 jaar die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen. Ons onderwijs gaat verder dan alleen taal; we werken vanuit een veilige en positieve omgeving aan de ontwikkeling van elke leerling. Met leerlingen uit verschillende landen en diverse onderwijsniveaus bieden we gepersonaliseerd onderwijs op maat. We benutten zowel de school als de omgeving als leerplek. Naast taal en rekenen richten we ons op burgerschap en loopbaanoriëntatie, zodat leerlingen zich kunnen voorbereiden op hun toekomst in Nederland.

Bij De Internationale Vos hanteren we vier bouwstenen die onze onderwijsaanpak vormgeven:

Inclusiviteit:
We zorgen ervoor dat iedere leerling zich welkom en ondersteund voelt, ongeacht hun achtergrond of startniveau.

Taalgerichtheid en rekenonderwijs:
We richten ons op effectieve taal- en rekenonderwijs, zodat leerlingen zowel de Nederlandse taal als rekenvaardigheden goed beheersen.

Maatwerk:
We bieden onderwijs dat is afgestemd op de individuele behoeften en niveaus van de leerlingen.

Veiligheid:
We creëren een veilige en positieve leeromgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen en groeien.

Deze bouwstenen zijn gebaseerd op de kernwaarden van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Ze vormen de basis voor ons onderwijs en zorgen ervoor dat elke leerling de best mogelijke kansen krijgt.

02. Overzicht schoolkosten


Schoolkosten: Het College Vos 2023|2024: 

klik hier om te openen... 

 

 

 

 

02. Overzicht schoolkosten

Schoolkosten: Het Lyceum Vos 2024|2025:

klik hier om te openen...

02. Wie we zijn

Het Lyceum Vos is een openbare middelbare school voor havo, vwo en tto, waar we met een open en nieuwsgierige houding leren van en met elkaar. 

Binnen een veilige, krachtige leeromgeving ontwikkelen leerlingen een stevige basis van kennis en vaardigheden en ontdekken ze hun eigen pad richting de toekomst. 

Leerlingen van Het Lyceum Vos groeien uit tot zelfstandige, zelfbewuste en zelfverzekerde wereldburgers, die met vertrouwen hun plek in de wereld vinden.

02. Zo herken je ons

 

Kernwaarden 

Onze drie waarden staan centraal in de samenwerking met collega's, leerlingen en ouders. 

Vertrouwen 
We respecteren en waarderen elkaar in al onze verschillen. Iedereen krijgt de ruimte om te leren, te groeien en zichzelf te ontwikkelen. 

Versterken 
We werken met passie en plezier, benutten onze talenten en versterken elkaar. 

Verwonderen 
We zijn nieuwsgierig, staan open voor elkaars ideeën en denken in mogelijkheden. 

 

03. Bovenbouw

Ingezette ontwikkelingen in de onderbouw krijgen een vervolg in de bovenbouw. In de bovenbouw ligt de nadruk op het studie- en keuzeproces. Hierbij wordt gebruik gemaakt van praktijkgerichte beroepssituaties en samenwerkingsvormen.

Alle leerlingen doen examen in de vakken Nederlands en Engels. Daarnaast wordt, m.u.v. het profiel D&P, nog in twee andere algemeen vormende vakken examen gedaan.

Deze vakken zijn gekoppeld aan de profielvakken:

  • biologie en wiskunde of biologie en maatschappijkunde bij Zorg & Welzijn
  • wiskunde en natuurkunde bij Techniek
  • economie en wiskunde bij Economie en Ondernemen


Verder hebben alle leerlingen in leerjaar 3 Cultureel Kunstzinnige Vorming (CKV) dat aan het eind van dat leerjaar wordt afgesloten. Maatschappijleer en lichamelijke opvoeding zijn zowel in leerjaar 3 en 4 onderdeel van het lesprogramma en wordt afgesloten met een schoolexamen.

Zowel de BBL als de KBL leerlingen doen daarnaast ook examen in het profielvak. Het zogenaamd Centraal Schriftelijk Praktijk Examen (CSPE).

De profielen
Het beroepsgerichte programma in de bovenbouw bestaat uit een profielvak en beroepsgerichte keuzevakken. Het beroepsgerichte programma wordt zowel in het 3e en 4e leerjaar 12 lesuren per week aangeboden.

Op het College Vos bieden we in leerjaar 3 en 4 de volgende beroepsprofielen aan:

  • Zorg en welzijn (ZW)
  • Economie en Ondernemen (EO)
  • Techniek (PIE en M&T)
  • Diensten en Producten (DP)

Naast deze beroepsprofielen kan er ook gekozen worden voor het keuzeprofiel Sport & Uniformeerde Beroepen (SUB bij het profiel Economie & Ondernemen. Voor meer informatie verwijzen we u naar Stichting Platvorms VMBO...

Aansluiting vervolgonderwijs
Ook de overstap naar het mbo krijgt van ons de nodige aandacht. Met het mbo vindt regelmatig overleg plaats om de opleidingen van het vmbo naar het mbo zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten, waarbij de leerlingen worden begeleid in het maken van een juiste keuze voor hun toekomst.

03. De bovenbouw

De in de onderbouw ingezette ontwikkelingen krijgen een vervolg in de bovenbouw. In het vmbo ligt nadruk op levensecht en ’van buiten’ leren en op de doorgaande leerlijnen met het mbo, o.a. met behulp van portfolio’s. Hierbij wordt uiteraard ook stil gestaan bij de eisen van het Centraal Examen.   

In de bovenbouw van De Mavo Vos worden verschillende activiteiten georganiseerd in het kader van de loopbaanoriëntatie en -begeleiding.. Het doel is om de leerling zo breed mogelijk te laten oriënteren op de verschillende profielen, beroepen en opleidingsmogelijkheden. De leerling reflecteert in een digitaal portfolio op alle ervaringen die hij heeft opgedaan en presenteert dit uiteindelijk tijdens een assessment aan ouders en docenten van De Mavo Vos, als onderdeel van het schoolexamen. In de Talentweek wordt extra aandacht besteed aan de verschillende profielen/ Daar waar mogelijkheden zijn om meisjes te stimuleren te kiezen voor een opleiding in de techniek/ICT worden deze aangegrepen. Dit omdat de mogelijkheden binnen de techniek en technologie voor jongeren en vooral voor meisjes relatief onbekend zijn, terwijl de arbeidsmarkt in onze regio veel kansen biedt binnen dit profiel.  

03. De internationale Schakelklas (ISK)

Het onderwijskundige doel van De Internationale Vos | ISK is om leerlingen voor te bereiden op een vervolgopleiding in het vmbo (beroepsopleiding of theoretische opleiding), de tweede fase van havo of vwo, of het mbo. Naast het leren van de Nederlandse taal zelf, is ook het leren in het Nederlands een belangrijk uitgangspunt in bijna alle lessen. Iedere leerling start op zijn eigen niveau met het leren van de Nederlandse taal. Door middel van verschillende werkvormen en leersituaties werkt de leerling zelfstandig of met de klas aan de onderdelen lezen en schrijven. Luisteren en spreken oefenen de leerlingen vaak in groepsverband. Binnen de school moet aandacht zijn voor het leerproces, waarbij leerlingen leren kritisch te zijn en zelf aan te geven wat ze nodig hebben: “Wat kan ik, wat wil ik gaan leren en gaat dit ook lukken?”

Naast taal- en rekenonderwijs besteden we ook aandacht aan burgerschap, zodat leerlingen leren actief en verantwoord deel te nemen aan de samenleving. We behandelen thema’s zoals normen en waarden, maatschappelijke structuren en cultuur, en stimuleren respect en verdraagzaamheid.

Een ander belangrijk aspect van ons onderwijs is loopbaanoriëntatie. We helpen leerlingen bij het verkennen van hun toekomstmogelijkheden en interesses door hen inzicht te geven in verschillende studie- en beroepsopties. Dit zorgt ervoor dat zij goed voorbereid zijn op hun verdere studie- en carrièrekeuzes.

De Internationale Vos is voor veel leerlingen de eerste plaats waar zij kennismaken met de West-Europese cultuur. Integratie is van belang voor onze leerlingen. Hierbij hanteren wij het uitgangspunt van verdraagzaamheid en respect voor elkaar.

De Internationale Vos staat als onderdeel van een openbare scholengemeenschap open voor iedereen, ongeacht levensbeschouwing, maatschappelijke visie, afkomst of andere individuele verschillen. Dit wordt onder meer benadrukt in de volgende bouwstenen:

Inclusiviteit

  • Aandacht voor normen en waarden, met extra nadruk op gelijkwaardigheid der seksen.
  • Respect voor diverse achtergronden en culturen.
  •  Bevorderen van een cultuur van verdraagzaamheid en respect.

Taalgerichtheid en rekenonderwijs

  • Effectief taalonderwijs dat afgestemd is op de individuele behoeften van de leerlingen.
  • Integratie van rekenonderwijs in de lesplannen.
  • Praktische toepassing van de Nederlandse taal en rekenvaardigheden in dagelijkse situaties en leeractiviteiten.

Maatwerk

  • Onderwijs op maat dat rekening houdt met de diverse startniveaus en leerbehoeften van leerlingen.
  • Aandacht voor persoonlijke verzorging, voeding, en omgangsvormen.

Flexibele leersituaties die ruimte bieden voor ontspanning, spel, studie en zelfexpressie.

Veiligheid

  • Creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving.
  • Duidelijke afspraken en regels binnen de school om een gestructureerde en veilige sfeer te waarborgen.
  • Gelegenheid voor leerlingen om zich uit te drukken en zich op hun gemak te voelen.

De Internationale Vos blijft de integratie van leerlingen bevorderen door verdraagzaamheid en respect voor elkaar centraal te stellen in ons onderwijs en schoolklimaat.

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

Pagina 4 van 13Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste