TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

07. De Liftklas

De Liftklas is één tot twee jaar onderwijs voor leerlingen die aan het eind van groep 8 of De Internationale Vos nog een taalachterstand hebben. Door deze achterstand kunnen zij het voortgezet onderwijs nog niet volgen op het niveau dat haalbaar zou kunnen zijn, terwijl ze daar wel de capaciteiten, inzet en motivatie voor hebben. Door in de Liftklas vooral veel aandacht te besteden aan Nederlands en aan vaktaal in de reguliere vakken wordt bereikt dat de leerlingen een veel betere start maken in het VMBO, HAVO of VWO. Het doel is dat zijn in het derde leerjaar  kunnen doorstromen op een hoger niveau dan bij hun start in de Liftklas. De Liftklas wordt aangeboden voor leerlingen met tenminste een KBL-advies.

Binnen de Liftklassen worden extra lesuren Nederlands aangeboden. Er wordt bij alle reguliere vakken veel aandacht besteed aan woordenschatuitbreiding en het verwerven van leerstrategieën. Ook technisch lezen, leesstrategieën, spelling, spreken en schrijven van teksten zijn onderdeel van het programma.

De meeste leerlingen gaan na de Liftklas, bij voldoende capaciteit, naar een hoger niveau dan aanvankelijk werd geadviseerd. Met andere woorden: de Liftklas vergroot de kansen voor leerlingen op een succesvolle schoolloopbaan in het voortgezet onderwijs, in de meeste gevallen zonder tijdverlies.

Het aanmelden

Leerlingen uit de regio Maassluis/Rozenburg/Schiedam en Vlaardingen kunnen aangemeld worden bij Liftklas. Leerlingen uit een andere regio kunnen een verzoek doen tot plaatsing. Aanmelding vindt plaats op advies van de basisschool of Steunpunt Onderwijs te Schiedam. Ouders kunnen hun kind ook rechtstreeks aanmelden.

07. Het rapport

Driemaal per jaar wordt een rapport uitgereikt. De bevorderingsregels worden bij het eerste rapport op de website gepubliceerd. Bevordering vindt plaats op grond van de cijfers op het eindrapport, dat een voortschrijdend gemiddelde is van de in het betreffende jaar uitgereikte rapporten. De beslissing van de lerarenvergadering omtrent de bevordering wordt medegedeeld op het eindrapport. Sinds een aantal jaren wordt gewerkt met het zogenaamde voortschrijdende gemiddelde. Ouders kunnen thuis te allen tijde via Magister de resultaten van hun kind  volgen. 

07. Het rapport

De leerlingen krijgen driemaal per jaar een rapport uitgereikt. Bevordering vindt plaats op grond van de resultaten op het eindrapport, dat een gewogen gemiddelde is van de in het betreffende jaar uitgereikte rapporten. De beslissing van de lerarenvergadering omtrent de bevordering wordt medegedeeld op het eindrapport. Sinds een aantal jaren wordt gewerkt met het zogenaamde voortschrijdende gemiddelde. Ouders kunnen thuis via een ouderaccount de actuele resultaten volgen via Magister. De bevorderingsnormen zijn terug te vinden op de website.  

07. Lestijden

Onder en Bovenbouw Tijd
Les 1 08.15 – 09.00
Dagstart 08.45 – 09.00
Les 2 09.00 – 09.45
Les 3 09.45 – 10.30
Pauze 10.30 – 10.55
Les 4 10.55 – 11.40
Les 5 11.40 – 12.25
Pauze 12.25 – 12.50
Les 6 12.50 – 13.35
Les 7 13.35 – 14.20
Pauze 14.20 – 14.30
Les 8 14.30 – 15.15
Les 9 15.15 – 16.00

07. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte niet aanwezig kan zijn, dan dient dit door ouder/verzorger voor 8.30 uur op betreffende dag gemeld te worden aan school. Dit kan een ouder doen door in de Magister ouder app in te loggen en de leerling voor die dag (en/of de daaropvolgende dag) op ziek te zetten in de aanwezigheidsmodule. Mist een leerling om een andere geldige reden een les of meerdere lessen dan dienen de ouders/verzorgers dit dezelfde dag te melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet telefonisch contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) langer van tevoren bekend is, kan dit ook vooraf door ouders telefonisch worden gemeld of de leerling kan hiertoe op de administratief een briefje van ouder/verzorger overhandigen waarop staat wat de reden van het verzuim is inclusief naam van de leerling en betreffende datum/lesuren.  

LET OP: Via de Magister ouder app kan vooralsnog alleen ziekgemeld worden, alle andere afwezigheidsmeldingen moeten telefonisch gedaan worden. 

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl 

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl 

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl 

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl 

07. Verlof buiten de schoolvakanties

Vrij krijgen buiten de schoolvakanties is niet mogelijk. Familiebezoek, verwachte verkeersdrukte, het niet kunnen boeken van een vliegticket in een bepaalde week, een speciale vakantieaanbieding, of het feit dat een ander kind uit het gezin al vrij is, etc. zijn géén geldige redenen om extra vakantieverlof te krijgen.

Ook een werkgeversverklaring vormt geen reden om automatisch extra vakantieverlof te krijgen. Bijna altijd liggen hieraan economische en/of organisatorische redenen ten grondslag en dit is volgens de leerplichtwet geen reden om extra vakantieverlof te mogen verlenen. 

Het is slechts in een zeer beperkt aantal situaties mogelijk om extra verlof te verkrijgen. Er moet sprake zijn van gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden verstaan we bijvoorbeeld het overlijden van naaste familieleden, bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel, het bijwonen van een huwelijk van een naast familielid en verhuizing. In genoemde situaties wordt u gevraagd hier bewijs van te overleggen, zoals overlijdensakte, medische verklaring, trouwboekje, uittreksel burgerlijke stand. 

Tevens is het soms mogelijk om vanwege de specifieke aard van het beroep van de ouder(s) in aanmerking te komen voor extra verlof, maar alleen wanneer het voor het gezin in geen enkele schoolvakantie mogelijk is om twee weken aaneengesloten vakantie te hebben. Er moet dan voornamelijk worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden, respectievelijk werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in een schoolvakantie vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn 

(en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakantie tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden.  

Slechts het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende. 

Aanvragen voor vakantieverlof voor de eerste en de laatste twee lesweken van het schooljaar worden doorgaans niet gehonoreerd.

Verlofaanvragen moeten tijdig en schriftelijk ingediend worden. Verlofaanvragen tot en met 10 schooldagen worden behandeld door de schooldirecteur, waarbij hij/zij vaak advies vraagt aan de leerplichtambtenaar over het wel of niet toekennen van het verlof. Verlofaanvragen van meer dan 10 dagen worden in behandeling genomen door de leerplichtambtenaar. 
Als er ongeoorloofd toch vakantieverlof wordt opgenomen, dan is de directeur verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar. Tegen ouders kan proces-verbaal worden opgemaakt. De rechter kan in die gevallen een forse geldboete opleggen. 

Deze informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid...

 

07. Verlof buiten de schoolvakanties

Vrij krijgen buiten de schoolvakanties is niet mogelijk. Familiebezoek, verwachte verkeersdrukte, het niet kunnen boeken van een vliegticket in een bepaalde week, een speciale vakantieaanbieding, of het feit dat een ander kind uit het gezin al vrij is, etc. zijn géén geldige redenen om extra vakantieverlof te krijgen.

Ook een werkgeversverklaring vormt geen reden om automatisch extra vakantieverlof te krijgen. Bijna altijd liggen hieraan economische en/of organisatorische redenen ten grondslag en dit is volgens de leerplichtwet geen reden om extra vakantieverlof te mogen verlenen. 

Het is slechts in een zeer beperkt aantal situaties mogelijk om extra verlof te verkrijgen. Er moet sprake zijn van gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden verstaan we bijvoorbeeld het overlijden van naaste familieleden, bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel, het bijwonen van een huwelijk van een naast familielid en verhuizing. In genoemde situaties wordt u gevraagd hier bewijs van te overleggen, zoals overlijdensakte, medische verklaring, trouwboekje, uittreksel burgerlijke stand. 

Tevens is het soms mogelijk om vanwege de specifieke aard van het beroep van de ouder(s) in aanmerking te komen voor extra verlof, maar alleen wanneer het voor het gezin in geen enkele schoolvakantie mogelijk is om twee weken aaneengesloten vakantie te hebben. Er moet dan voornamelijk worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden, respectievelijk werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in een schoolvakantie vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn 

(en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakantie tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden.  

Slechts het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende. 

Aanvragen voor vakantieverlof voor de eerste en de laatste twee lesweken van het schooljaar worden doorgaans niet gehonoreerd.

Verlofaanvragen moeten tijdig en schriftelijk ingediend worden. Verlofaanvragen tot en met 10 schooldagen worden behandeld door de schooldirecteur, waarbij hij/zij vaak advies vraagt aan de leerplichtambtenaar over het wel of niet toekennen van het verlof. Verlofaanvragen van meer dan 10 dagen worden in behandeling genomen door de leerplichtambtenaar. 
Als er ongeoorloofd toch vakantieverlof wordt opgenomen, dan is de directeur verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar. Tegen ouders kan proces-verbaal worden opgemaakt. De rechter kan in die gevallen een forse geldboete opleggen. 

Deze informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid...

 

07. Verlof buiten de schoolvakanties

Vrij krijgen buiten de schoolvakanties is niet mogelijk. Familiebezoek, verwachte verkeersdrukte, het niet kunnen boeken van een vliegticket in een bepaalde week, een speciale vakantieaanbieding, of het feit dat een ander kind uit het gezin al vrij is, etc. zijn géén geldige redenen om extra vakantieverlof te krijgen.

Ook een werkgeversverklaring vormt geen reden om automatisch extra vakantieverlof te krijgen. Bijna altijd liggen hieraan economische en/of organisatorische redenen ten grondslag en dit is volgens de leerplichtwet geen reden om extra vakantieverlof te mogen verlenen. 

Het is slechts in een zeer beperkt aantal situaties mogelijk om extra verlof te verkrijgen. Er moet sprake zijn van gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden verstaan we bijvoorbeeld het overlijden van naaste familieleden, bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel, het bijwonen van een huwelijk van een naast familielid en verhuizing. In genoemde situaties wordt u gevraagd hier bewijs van te overleggen, zoals overlijdensakte, medische verklaring, trouwboekje, uittreksel burgerlijke stand. 

Tevens is het soms mogelijk om vanwege de specifieke aard van het beroep van de ouder(s) in aanmerking te komen voor extra verlof, maar alleen wanneer het voor het gezin in geen enkele schoolvakantie mogelijk is om twee weken aaneengesloten vakantie te hebben. Er moet dan voornamelijk worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden, respectievelijk werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in een schoolvakantie vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn (en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakantie tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden.  

Slechts het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende. 

Aanvragen voor vakantieverlof voor de eerste en de laatste twee lesweken van het schooljaar worden doorgaans niet gehonoreerd.

Verlofaanvragen moeten tijdig en schriftelijk ingediend worden. Verlofaanvragen tot en met 10 schooldagen worden behandeld door de betreffende afdelingsleider waarbij vaak advies wordt gevraagd aan de leerplichtambtenaar over het wel of niet toekennen van het verlof. Verlofaanvragen van meer dan 10 dagen worden alleen in behandeling genomen door de leerplichtambtenaar.  

Als er ongeoorloofd toch vakantieverlof wordt opgenomen, dan is de schoolleiding verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar. Tegen ouders kan proces-verbaal worden opgemaakt. De rechter kan in die gevallen een forse geldboete opleggen. 

Deze informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid...

 

08. De zorg op school

De persoonlijke coach

Iedere locatie van De Vlaardingse Openbare Scholengroep begeleidt zijn eigen leerlingen. Het doel dat hierbij wordt nagestreefd is om de ontwikkeling van alle leerlingen op zowel cognitief als op sociaal-emotioneel gebied zo goed mogelijk te laten verlopen.

Begeleiding van leerlingen is een taak van alle leraren, waarbij de persoonlijke coach een extra verantwoordelijkheid heeft voor de leerlingen van een bepaalde groep. De persoonlijke coach heeft regelmatig contact met ouders/verzorgers. Ook wanneer leerlingen doorstromen naar een andere groep is er contact.

Zorgcoördinator

Soms volstaat de normale begeleiding echter niet; de leerling heeft gedurende korte of langere tijd extra ondersteuning nodig. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld remedial teaching, faalangstreductietraining of begeleiding bij het plannen van huiswerk.

Om dit goed in beeld te krijgen en die extra hulp te bieden is er een zorgcoördinator die de speciale leerlingenzorg behartigd. Deze medewerker is ook belast met het aansturen van een zorgteam en de contacten met diverse instanties.

Aan De Internationale Vos is een Onderwijs Team (OT) verbonden. Dit team bestaat uit de onderwijs ondersteuningsspecialist (OOS), een Jeugdspecialist op School (JOS), de leerplichtambtenaar van de Gemeente Schiedam/Vlaardingen, vertegenwoordigers van maatschappelijke instanties en de zorgcoördinator van De Internationale Vos/ISK. Daarnaast hebben betrokken ouders en leerlingen zitting in dit OT.

Binnen dit team worden de leerlingen besproken die extra aandacht nodig hebben. Afhankelijk van de persoonlijke situatie van de leerling wordt bekeken welke strategie moet worden gehanteerd. Eventueel worden andere deskundigen ingeschakeld (traumatoloog, schoolarts, politie).
 

Het begrip 'ongeoorloofd schoolverzuim' wordt op de ISK ruim gehanteerd. Een zekere tolerantie is gewenst, omdat leerlingen de kans en de tijd moeten krijgen te wennen aan een nieuwe levenssituatie; voor veel leerlingen is dit geen gemakkelijke opgave. Veel leerlingen hebben sociaal emotionele problemen die zich uiten in fysieke en psychische klachten (psychosomatisch).

De Jeugdspecialist op School (JOS)

De Internationale Vos is onderdeel van het Voortgezet Onderwijs en krijgt vanuit GGD/CJG ondersteuning en begeleiding, net zoals andere scholen. Dit betekent dat er door de schoolarts en/of schoolverpleegkundige regelmatig contact is en dat de leerling bij hun terecht kunnen.

Indien nodig wordt de jeudspecialist  door school ingezet. Met de toestemming van ouders/verzorgers, worden leerlingen begeleid op het gebied van sociale-emotionele ontwikkelingen. Ook kan een leerling zelf contact opnemen met de gezinsspecialist. Hetzelfde geldt voor de sociaalverpleegkundige van de GGD. De jeugdspecialist, de sociaalverpleegkundige en de vertrouwenspersoon zijn voor alle leerlingen op een eenvoudige manier bereikbaar.

Decaan|LOB-coördinator

De decaan/LOB-coördinator treedt onder meer op als intermediair in de contacten tussen de school en de vervolgopleidingen. De decaan werkt nauw samen met de mentoren en de docenten om voor elke leerling een juist vervolg te kiezen. Daarbij hoort ook het mede begeleiden van de Praktische Sectoren Oriëntatie (PSO) binnen De Vlaardingse Openbare Scholengroep.

Leerlingbesprekingen

Alle leerlingen van De Internationale Vos  worden met enige regelmaat besproken in de leerlingenbespreking. Hierbij staan de onderwijskundige  ontwikkelingen van de leerlingen centraal, en daarnaast kunnen sociale ontwikkeling, problemen thuis of op school of andere belemmerende factoren worden besproken.  In eerste instantie vindt zo’n bespreking alleen plaats met aan de school verbonden personen.

Indien er grotere problemen worden geconstateerd, kan de mentor de leerling opgeven voor een OOGO (Op oplossing gericht overleg) of een Onderwijs Team (OT) bespreking. Zowel een stagnerende cognitieve ontwikkeling als gedragsmatige en/of sociaal-emotionele problemen kunnen aanleiding zijn voor bespreking van een leerling. Aan deze besprekingen nemen ook deskundigen deel van externe instanties, zoals de gezinsspecialist, de sociaalverpleegkundige van de GGD, een orthopedagoog en de leerplichtambtenaar. Het belang van de leerling staat hierbij altijd voorop. Ouders/verzorgers worden bij alle voorgenomen acties betrokken. Van dit overleg is een privacyreglement opgesteld, dat ter inzage ligt op alle locaties van De Vlaardingse Openbare Scholengroep.

Daarnaast zijn de scholen verplicht aan de hand van door de overheid opgestelde regels ongeoorloofde absentie en/of veel ziekteverzuim van leerlingen te melden bij de afdeling leerplicht van de woongemeente van een leerling.

08. Lestabellen

In een lessentabel staat welke vakken de leerlingen gedurende het schooljaar krijgen. En hoeveel uur zij dit vak per week krijgen.

Klik hier om de lestabel van Het College Vos te bekijken... 

08. Lestijden

  Onderbouw      Bovenbouw 
 1e uur 08.15-09.00    1e uur  08.15-09.00 
 2e uur 09.00-09.45   2e uur 09.00-09.45
 pauze 09.45-10.00    3e uur 09.45-10.30 
 3e uur 10.00-10.45   pauze  10.30-10.45 
 4e uur 10.45-11.30    4e uur  10.45-11.30 
 5e uur 11.30-12.15    5e uur 11.30-12.15 
 pauze 12.15-12.45    6e uur  12.15-13.00
 6e uur 12.45-13.30    pauze  13.00-13.30 
 7e uur 13.30-14.15    7e uur  13.30-14.15 
 8e uur 14.15-15.00    8e uur 14.15-15.00 
 pauze 15.00-15.15    pauze  15.00-15.15 
 9e uur 15.15-16.00     9e uur 15.15-16.00 
 10e uur 16.00-16.45    10e uur 16.00-16.45
Pagina 10 van 13Eerste   Vorige   4  5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  Volgende   Laatste