06. Procedure bij te laat komen

Op onze school streven we ernaar een leeromgeving te creëren waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Punctualiteit speelt hierbij een essentiële rol. Wanneer leerlingen op tijd aanwezig zijn, draagt dit bij aan een rustige en georganiseerde start van de les, wat de concentratie en leerprestaties ten goede komt. Te laat komen verstoort de lessen, zowel voor de leerling zelf als voor medeleerlingen en docenten. Om ervoor te zorgen dat iedereen maximaal kan profiteren van het onderwijsaanbod, hebben we een duidelijk beleid opgesteld rondom te laat komen. Dit beleid is bedoeld om leerlingen aan te moedigen tijdig op school te zijn en de lessen zonder onderbrekingen te laten verlopen.  

Als een leerling niet op tijd in een les aanwezig kan zijn, dan moet de leerling een te-laatbriefje halen bij de administratie of bij de conciërge. Met dit te-laat-briefje krijgt de leerling alsnog toegang tot de les. Zonder een te-laat-briefje wordt de toegang na aanvang van de les niet toegestaan.  

Bij elk te-laat-briefje wordt een melding in het leerlingvolgsysteem gezet ongeacht de reden. Bij te-laat komen door vooraf gemeld bezoek aan de huisarts/ de tandarts etc. wordt de code AT (afspraak terug) in het leerlingvolgsysteem gezet. Bij alle overige gevallen wordt de code LM (te laat) in het leerlingvolgsysteem gezet. In beide gevallen krijgt de leerling een briefje waarmee de leerling toegang krijgt tot de les.  

Als een leerling MEER dan 15 minuten te laat is en dit is niet vooraf gemeld met een geldige reden door ouders, dan wordt dit beschouwd als een volledig gemist lesuur en dient dit ingehaald te worden! Dit zal in het systeem genoteerd worden als spijbelen (SP).  

Als de leerling een te-laat-briefje heeft gehaald met de code LM (dus niet AT), dan meldt de leerling zich later op de dag ook bij de leerlingcoördinator.  

Leerlingen uit klas 1 en 2 melden zich bij mevr. Koster  
Leerlingen uit klas 3 melden zich bij mevr. Houweling  
Leerlingen uit klas 4 t/m 6 melden zich bij dhr. Van Rijst of mevr. Barzilay  

 

1e keer te laat -  
2e keer te laat -      Leerlingen mogen 3x geoorloofd te laat komen in het schooljaar  
3e keer te laat -  

4e keer te laat        1x 7:45 uur melden en brief naar ouders 
5e keer te laat        1x 7:45 uur melden 
6e keer te laat        2x 7:45 uur melden en contact thuis  
7e keer te laat        2x 7:45 uur melden  
8e keer te laat        2x 7:45 uur melden  

9e keer te laat        hele week 7:45 uur melden en gesprek op school 
10e keer te laat      één dag vierkant rooster (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 
11e keer te laat      twee dagen vierkant rooster (van 7:45 uur tot 16:15 uur)  
12e keer te laat      een week vierkant rooster (van 7:45 uur– 16:15 uur)  

13e keer te laat     interne schorsing 1 dag (van 7:45 uur tot 16:15 uur) + contact met thuis 
14e keer te laat     interne schorsing 2 dagen (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 
15e keer te laat     interne schorsing 3 dagen (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 

16e keer te laat     melding leerrecht   

Bij het voeren van gesprekken (zowel telefonisch als in persoon) worden gemaakte afspraken vastgelegd in het logboek van het leerlingvolgsysteem. Zowel de administratie, als docenten, mentoren, leerlingcoördinatoren en leden van het MT doen dit.  

De schoolleiding behoudt het recht om van bovenstaande regels af te wijken.